UmiYgBizi

Saturday, December 11, 2010

Pencari Madu Diganggu Langsuir

Pencari Madu DigangguLangsuir


Dapat dari member... just nak share dgn kawan2


-------------------------------------------------------


Betul ke citer nih??

WALLAHU'ALAM BISSAWAB...but dunt worry....dis is not a fooling around
story...its a story and a story semata...no jokes or wat....
enjoy...

Ni lagi 1 kisah yg btol2 terjadi kt bapak aku!! (dia citer kt aku)..
bapak aku ni walau dok kt KL tp dia ada ramai mmber kt kampung2
(merata2 kampung kt M'sia..espclly area Temerloh, Phg) sbb dia ni ex-army..
so dia ni suka gi mmburu kt hutan2 yg berhampiran kmpg2 mmber dia la.. 
kbtulan plak bpak aku ada 1 dusun buah2an area pedalaman Temerloh..

..dlm byk2 mmber dia tu adala sorg yg keja dia ambik madu lebah 
kt tgh2 hutan(part time-hobi).. sekali gus suka jgk gi teman bapak aku
mmburu..dia nih aku nk kabo sket kalu skali kita tgk muka dia mmg kita
ttibe jek jadik respek kt dia..tatau la pesal. umo dlm area
55-60thn..tp bdn maintain beb!.berketoi2..

..dlm bln 7 thn 2001 x silap aku,bapak aku gi la mmburu tempat yg 
biasa dia gi dgn 3-4 org mmber dia termasuk la pengambik madu nih. diorg gi
bwk jeep. parking kt dusun bapak aku pastu g jln masuk htn.
diorg mmg planning nk bermlm dlm hutan tu sbb kebiasaannya mmg cmtu.
sgala persediaan dh ada..jln punya jln (mybe di pertghan,tukang ambik
madu nih ttibe jek berenti..yg lain pun berentila skali (sbb diorg
ngikut kt blakang je)..bapak aku ckp time tu keadaan dlm htn tu senyap
gilos!! xder bunyik binatang lgsung walau cengkerik!..

..dlm 3-4 minit diorg kaku kt situ tanpa sbrg kata, tukang ambik madu
nih sound kt yg lain, "ada benda nk main dgn kita"..dgn nada slow &
rilek je..bapak aku dgn yg lain msing2 angguk faham. dlm hati bapak
kau dh bc mcm2 ayat dh..(sblm msuk htn nih diorg dh diberi pringatan
psl benda2 mcm nih oleh pngambik madu, tu psl diorg x gelabah sgt &
bersedia).

..diorg truskn prjlnan, dlm pkul 9.30 mlm diorg stop lg..kali ni diorg
ternampak benda pulak..benda apa?,tu dia ular sawa besar tong deram
melintang tgh2 laluan dorg!!..time tu dorg pakat2 duduk mncgkung. Tggu
ular sawa tu hilang..bapak aku dh sket goyang..dia ckp x penah seumo
idup jmpa ular sawa sket pnya beso cmtu..dan yg lebih mnggerunkan lg
time ular tu mlintas diorg trdgr suara seakan org tua
ketawa..heehh..heehh..heeehhh..sayup2 je..

..yg bpak aku plik sgt ular ni mlintas cuma nmpak yg melintang jln
je..mknanye belen sblh kepala & ekor dia x der! tp dia brgerak..x per
la, ujian pertama kot..bapak aku ckp dlm hati..dh abis ular ni
mlintas..pngambik madu nih bg isyarat spya jln dlm 10 minit lg pastu
pacak kemah nk tido. dorg ikut je, sbb dia nih mmg arif hal2 dlm htn..

..dlm pkul 11.00 mlm, lps smua dh nk tido(khemah dorg sempoi je, ade
bumbung &alas kanvas je..just nk elak dr hjn)..pngmbik madu ni bgn
ttibe
je berdiri tgk! diorg pun pelik & terkejut..pesal?..dia berdiri
tgk btul2 mnghadap sbtg pokok balak beso..lama dia berdiri tp x buat
apa2. dorg senyap & perati je..lbh krg 7-8 minit, dia duduk balik..pastu
dia g amik wudu' kt ank sungai x jauh dr situ..lps dia balik trs je dia
azan & smbahyang sunat tolak bala..lps tu diorg tido smpai pg xde ape2
yg kacau dah.

time mlm esoknye diorg mkn ayam htn pnggang hasil perburuan hari tu kat tepi sungai..area pkul 8.45 mlm..dh
abih mkn, sgala sisa mknan trus tnm dlm tanah (petua org2 tua
kot)..skali lg pngmbik madu nih jadik mcm smlm..ttibe je bgn tgk
berdiri..mnghala ke hulu sgai..dorg yg lain dh tau snyap je la..tgk je
smbil berdoa jgnla ape2 yg buruk trjadi..

..mmg x jd ape2 mlm tu..tp lps tu pngmbik madu nih sound kt dorg spy
esok jgn mmburu dah..dh cukup tu..time dia plak nk cari madu.
okey!..dorg faham..

..esok pg dorg trs gi ikut pngmbik madu ni cari sarang lebah..kali nih
dorg kena msuk htn dlm lg..sbb lbah mmg buat srg kt pokok2 balak besar
hutan dara punya..dorg ikut la, sampai la pngambik madu nih jumpa pokok
ketualang (lebah suka buat srg kt spesis pokok ni)..time tu dh ptg, pkl
bape aku x sure..pngambik lebah ni buat la persediaan nk pnjat pkok
tu..bpak aku ckp mmg besau,dlm 3 pmeluk org dewasa!..tp nasib la ada
pokok2 kecik (pokok tumpang) yg menjalar kt btg pokok ni..

..pngambik madu ni bg petua pd dorg spy jgn buat bising..jgn tegur
kalau nmpak apa2..jgn usya apa2 benda lama2..lg 1 dia sruh slalu baca ayat
kursi. (bapak aku pun pelik, biasa dia ikut ambik madu lebah dgn dia
nih x der la byk sgt pantang larang..kali ini lain plak..bpak aku dh syak mesti
ade yg spesel nih!..dlm pkul 8.00 mlm pngambik madu nih start pnjat pokok
nih..dia bwk alat2 dia la, torchlight kt kepala 1..

..dorg kt bwh nih ttibe jek dpt rs angin sepoi2 bhasa..dingin jee..tp
yg peliknyer,pokok tak brgoyang sket pun!..msing2 dh pucat,y e la..sifu dh
kt atas pokok..maunya ttibe je terjojol king kong jadian,hah!
mampoih!!..msing2 snyap baca mcm2 surah dlm hati..bapak aku dh stand by
snapang..silap sket je,mmg dia tembak trus! No excuse2!!..

..lps angin tu hilang, dorg cool balik..msing2 dongak kt atas..Ya
Allah!!!..hargghhhh!!! Apa benda tuu..bapak aku dh terjerit dlm hati,
terjojol mata dorg tengok ada benda melayang2 keliling pucuk pokok
ketualang nih (x jauh dr tmpt pngambik madu nih)..dorg kt bwh msing2 dh
ketar..xtau nk buat apa..itulah 1st time bapak aku & mmber dia dpt tgk
scara live & dgr suara langsuir mengilai..nk terkencing bapak aku di
buatnya..

..tu dia, dorg apa lg..habih semua surah diorg baca..bkn dlm hati lg
dah..dh kuat2 dh..dh jadik mcm kelas mngaji la plak..yg mnambah
mengerunkannya lg, bkn ada 1 je benda tu kt atas..nu dia ada 2-3 eko
lg bertenggek kt pokok balak sebelah!!..dlm dok gelabah tu dorg dpt dgr
yg pngambik lbah ni azan kt ats..benda nih mngilai lg kuat!! Siap geng2
dia pun sahut-mnyahut!! perghh..bapak aku abis dh terlps snapang tah ke
mana..terduduk mngeletar!..

..dlm 15 bls minit lps kena usik tu..dorg terdgr pngambik lbah ni
mnjerit kuat dr atas pokok,"yaa laahh..yaa laahh..aku nak balik la
nii..aku turun..mintak maaf la sebab kacau nak tido!!!..sudah! sudah!
tak mau main dah!!!!"..dorg tggu kt bwh..dlm 10 minit pngambik lbah ni
smpai kt tanah..dia bg isyarat spy jgn tgk atas dah..takut benda tu
ikut..tapi..

..mmg benda ni x skolah, dia ikut sampai bwah!!!..sekor jee..dia turun
merangkak ikut btg ketualang tu..btul dia stop ngam2 sama paras dgn
dorg berdiri..tu dia,bertambh2 mngeletar la dorg..pngambik lebah ni rilek
je..mata bapak aku dgn yg lain dh terjojol dh melekat kt benda
tu!!..takut kalau2 dia terkam!..bpak aku ckp rupa dia mcm org tua,
berkerepot..rambut pjg berserabai..bdn dia separuh je kain yg balut bdn
dia kaler putih kekuningan(lusuh)..bau hampess!!..macam hancing..yg
mggerunkan lg suasana yg dh sedia gerun..si pngmbik madu
nih sound spy jgn brgrak..bc apa2 yg patut..jgn tgk dia..tp, apa buleh
buat..mata dorg nih dh mcm kena paku spy tgk gak benda nih!! Alahaaiii
bapak aku..

..lama gak benda tu melekat kt btg pokok tu. nk tau cmna dia mlekat?
bpak aku ckp dia mlekat pkai gigi dia yg rongak tu..gigit kt batang
pokok sambil mata dia dok perati mesra je kt dorg!! (wehh..mremang
siol!).. udahnya, pngambik madu nih dh xleh tahan lg dah..dia ambik
sgenggam tanah pastu dia puss kiri,puss kanan sket dia baling kt benda
tu..benda tu seakan terkejut..dia mngilai kuat smbil snyum kt
diaorg..pastu hilang! Nu kt ats pokok menatang nih sahut-mnyahut..

.."kami dtg bkn nak buat kacau!! kami dtg nk cari rezeki Tuhan!..kita
sama2 makhluk Tuhan..kami tak mau main dah!! kami tak halalkan dunia
akhirat kalau main dgn kami lagi!!!..pngambik madu ni sound direct jee
kt benda tu..trus je snyap benda tu mngilai!!..dah, jom kita
balik..dorg trus balik ikut pngmbik madu nih..dlm pkul 12.30 mlm dorg pcak
kemah..pngambik madu trus ambik wudhuk pastu smbhyang tolak bala..bapak
aku dgn yg lain still lg terkejut..jadik sangap semua!! ikut je ke mana
pngmbik madu ni pegi..hehehee (takut la tuu..)...
dh slesai solat,pngmbik madu ni sound yg benda tu msih lg ikut..tp tatau
kt mana..nah, bertambah pucat la dorg..last2 dorg (kecuali pngmbik
madu) bersepakat xnak tido..msing2 pgang snapang..dh stndby peluru
byk!..hehehheee..bapak,bapakk...

..agaknya dr berkat solat pngmbik madu nih..benda tu mmg x kacau..tp
ada ms dia dorg trdgr suara mngilai jauh jee..sayup2..

..esoknye lps solat subuh, dorg trs je cargas..x tunggu lg dah..sampai
je dusun bpak aku, pngmbik madu ni trus sruh diorg mandi dlm sungai dgn
baju2 seluar skali..abih bsh kuyup semua..xnak bg benda tu ikut
smpai rumah kacau anak bini plak katanya..sampai je kt kmpg, bpak aku
dgn yg lain rs bdn lemah2..yg sorg lg elok je kluar dusun (msuk
kmpg,trus je pengsan..)..hasilnya bapak aku demam terkejut 4
hari..mmber yg lain pun sama..meragam..tp yg pngmbik madu nih rilek je..siap buleh
gi jual madu lg tu kt psr mlm!!..mmg tererr ilmu di nih!!..tabik spring
pak cik!!!

..ha tu la dia kisah ngeri bapak aku!! masa dia citer kt aku pun aku dh
rs nk terkencing!!!! 


No comments:

Post a Comment