UmiYgBizi

Friday, August 13, 2010

Puding Kastard

Salamm .. Tadi ina dah kongsi resepi kurma ayam .. Nih nak kongsi resepi Puding Kastard .. Time bulan puasa nih, sure banyak puding kastard dijual kat bazar ramadhan kan .. Tapi susah nak jumpa yang betul-betul sedap .. Biasa kuahnya cair dan kurang lemak .. so kalau nak sedap, buat ler sendiri .. Gerenti puas hati hasilnya .. hehehe ..


Bahan-bahannya simple aje .. Nak buat pun senang .. Ina tak bubuh pun buah-buahan koktel atau apa2 hiasan .. sebab takde stok plus anak2 suka makan mcm tu jer .. so, kalau kenkawan nak hias dengan kismis ker, buah prune ker, buah2an dalam tin tu ker , terpulang lah yerk .. ikut selera anak tekak memasing .. ekekekkek ;D



Bahan-bahan untuk puding
2 cawan tepung bird kastard
2cwn susu cair F&N
1 cawan gula castor
9 cawan air

Bahan-bahan untuk kuah
2 cawan susu cair F&N
1 cawan gula castor
2 cawan air
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar tepung kastard yang dibancuh dgn sedikit air * utk pekatkan kuah

CARA buat PUDING
1. Tepung kastard,susu cair,gula kastor dicampur ke dalam periuk.
2. kacau dahulu sehingga sebati bahan2 itu. Kemudian letakkan periuk ke atas api sederhana.
3. kacau tanpa henti hingga meletup-letup & berkilat.
4. Setelah itu tuangkan ke dalam acuan. Dah sejuk bolehlah dihidangkan dengan kuah.


CARA buat KUAH
1. Campurkan susu cair, gula kastor, esen vanilla dan air ke dalam periuk. Kacau sebati di atas api yang sederhana.
2. Masukkan bancuhan tepung kastard bagi memekatkan kuah tersebut. Kacau lagi hingga mendidih. Kemudian sejukkan, dan boleh lah dicurahkan ke atas puding tadi.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment